Att tänka på vid offertförfrågan

Detta är en guide för mindre till medelstora företag eller organisationer som vill starta upp en webbplats. Om ni befinner er i planeringen att bygga en webbsida finns en del frågeställningar ni bör fundera på innan ni begär en offert. För att underlätta för er och oss är det viktigt med ett tydligt och relevant offertunderlag att utgå ifrån. Därför har vi sammanställt några viktiga punkter här nedan.

Utifrån dessa punkter skriver ni en kravspecifikation. Det är då mycket enklare för oss att komma fram till en preliminär eller slutgiltig offert med tillhörande projektspecifikation.

Självklart finns det många fler frågeställningar som kan uppkomma beroende på vilka tjänster och produkter som ska finnas med. Det kan t.ex. vara kampanj- eller verksamhetsbilder, webbfilm, grafisk design av relaterade annonser och trycksaker etc. Men går ni igenom nedanstående punkter, har ni kommit en god bit på väg för att en offertförfrågan ska bli seriöst besvarad.

Kom ihåg att slutpriset ytterst beror på hur omfattande webbsidan ska bli och vilka tekniska lösningar den ska innehålla.

1 Introduktion och presentationSkriv gärna ner en kort presentation av er där ni introducerar er själva och syftet med er verksamhet. Finns det en målgrupp?

2 Beställare och KontaktuppgifterPåbörja er förfrågan med era kontaktuppgifter. Skriv också ner ert organisationsnummer och kontaktuppgifter till projektansvarig.

3 Planerat start och slutdatumVid ett projekt där vi tar ett stort ansvar, krävs också att ni som kund är delaktig i projektet. Samarbetet fungerar bättre och effektivare mellan oss om det finns en genomförandeplan.

4 Hur många undersidor ska webbsidan innehållaFör att komma fram till en slutlig offert bör det i er kravspecifikation gå att utläsa om det rör sig om exempelvis 5 eller 100-tals undersidor. Gäller det en webbshop är det viktigt att ange antal huvudprodukter samt deras varianter. Strävan ska vara att försöka beskriva omfattningen så noga som möjligt från första början.

5 Vad för slags tjänster och produkter ska finnas på er webbsidaBakom all sorts text och bildmaterial bör det finnas en tanke på hur man ska strukturera upp innehållet beroende på vilken målgrupp man vänder sig till. Vi hjälper gärna till med förslag, olika sorters lösningar och tillvägagångssätt innan arbetet kommer igång.

6 Vilka tekniska lösningar ska finnasDetta kan för en del vara svårt att avgöra eller begripa. Men utifrån att ni specificerar vad för slags innehåll er hemsida ska ha och vad ni vill erbjuda era kunder kan vi på ett enklare sätt hjälpa er med de tekniska lösningar som är relevanta.

7 Finns det textmaterialSkriver ni eget textmaterial eller har ni en tidigare broschyr att utgå ifrån? Om ni väljer att anlita en copywriter av olika anledningar så kan det slutliga priset bli en skillnad på kanske 5 000 – 10 000 kr utöver offerten. Oftast blir resultatet mycket bättre, och trots allt är det textinnehållet som ska sälja era tjänster och produkter.

8 Finns det bildmaterialDenna punkt är minst lika viktig som den föregående. För att marknadsföra produkter eller tjänster på en webbsida krävs i de flesta fall ett professionellt bildmaterial. Beroende på vilket val man gör kan det slutliga priset variera stort. Beroende på typ av fotouppdrag debiterar vi mellan 950-1250 kr per timme (exkl. moms). För enkla produktbilder kan priset vara så lågt som 150 kr per produkt (exkl. moms) om det är fråga om större volymer. Vi kan också frilägga och retuschera befintliga bilder. Men är man väl förberedd kan kostnaderna hållas nere.

9 Finns det grafisk profil eller logotypEn grafisk profil är företagets ansikte utåt. Ett genomgående tydligt budskap kan endast säkerställas med en grafisk profil anpassad just för ert företag. Det handlar om rätt typ av logotyp, färgskala, layout och typografi, men även hur innehåll i form av bilder och text får och inte får presenteras visuellt, både på webbsidan, i annonser och trycksaker. Många nystartade företag saknar en grafisk profil vilket kan vara direkt kontraproduktiv vad gäller trovärdighet och framgång. Att skapa en grafisk profil med logotyp är ett arbete som verkligen lönar sig i längden. Finns redan en klar pixelbaserad logotyp eller bara en skiss kan vi hjälpa till med vektorisering eller skapa en grafisk profil utifrån den.

10 Finns det behov av extra funktioner och uppdateringsmöjligheterDetta är en fråga man bör fundera noga på. Vi använder oss av det populära publiceringsverktyget WordPress CMS, vilket i stora delar tillåter egen uppdatering utan krav på några speciella kunskaper. Dessutom finns många extra funktioner som går att lägga till vid behov. En webbsida som kanske behöver uppdateras någon enstaka gång, blir lättare och billigare att administrera genom att låta oss göra det åt er. Driver man i stället en e-handel där man är i behov av att uppdatera flera gånger i veckan är smidiga extra funktioner väl investerade pengar. Ni får alltid support av oss i hur man uppdaterar innehåll och hanterar extra funktioner helt på egen hand.

Viktigt att komma ihåg
Många glömmer att en webbsida i stora delar är en färskvara. När vi installerar en webbsida på ett webbhotell är den garanterad att fungera i alla populära webbläsare (både på dator, surfplatta och mobil) samt följa senaste standard (enligt W3C). Men för att bevara säkerheten på en webbplats som bygger på WordPress CMS är kontinuerliga säkerhetsuppdateringar nödvändiga, vilket normalt kan skötas automatiskt. Även webbhotellen uppdaterar sina serversystem, vilket i sällsynta fall kan innebära vissa kompatibilitetsproblem. Detta ligger utanför vårt ansvar och det gäller därför att hitta ett webbhotell eller IT-driftpartner som stödjer WordPress CMS fullt ut.